Profiel optimalisatie op LinkedIn – de body

Profiel optimalisatie op LinkedIn – de body

De basis van succes op LinkedIn is je profiel. Dit profiel kan een doorslaggevende factor zijn bij het vinden van die nieuw baan of het binnenhalen van de nieuwe klant. Het is dus zinvol om hier van tijd tot tijd eens goed naar te kijken. Daarom een speciaal hoofdstuk over profiel optimalisatie.

Het profiel bestaat uit een behoorlijk aantal componenten en het is zinvol deze allemaal goed door te nemen.

Ik zal ze stap voor stap behandelen met bijbehorende tips en adviezen.

Let op, als je niet wilt dat iedereen ziet dat je je profiel aan het aanpassen bent, lees dan eerst deze tip.

De body van je LinkedIn profiel.

Ik noem dit de body, maar je kunt het ook je visitekaartje noemen, Visitekaartje is een achterhaalde term en als iemand een betere naam heeft dan hoor ik die graag. Vooralsnog noemen we het de body.

De body geeft bezoekers van je profiel in een oogopslag een beeld van wie je bent en wat je doet. De eerste indruk. En je kent het spreekwoord: You never get a second chance for a first impression.

Het eerste dat mensen bekijken op een LinkedIn profiel, volgens een onderzoek van Mashable uit november 2011,  zijn de profieltoto, de huidige functietitel en wat iemand momenteel doet. Dit onderzoek is gedaan op de oude lay-out van LinkedIn maar nog steeds toepasbaar.

Dit stuk gaan we dan ook als eerste behandelen.

Profielfoto en functietitel.

Een profielfoto moet je gezicht laten zien. Mensen willen letterlijk een beeld van de persoon zien. Zorg dat deze representatief is, naar voren kijkend en dat je duidelijk herkenbaar bent. Deze foto mag best wat groter zijn zodat mensen er op kunnen inzoomen.

Het tweede dat belangrijk is is je functietitel (vind ik ook een achterhaalde term). LinkedIn noemt het je professional headline. Je kunt hier aardig wat tekst in kwijt, ook al is het invoerveld erg klein.

Denk hier eens goed over na. Eigenlijk is dit een korte pitch. Een paar regels die aangeven wie je bent en wat je doet. Dit is je introductie voor een potentiële klant of potentiële werkgever.

 

In een volgende post ga ik de rest van het profiel behandelen.

Deze post is al 1420 keer gelezen.

10 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *