Recommendations op LinkedIn. Meer waard dan je denkt.

Recommendations op LinkedIn. Meer waard dan je denkt.

Op LinkedIn bestaat al jaren de mogelijkheid om andere mensen aan te bevelen. Recommendations noemt men dat. En dat is een hele mooie functie die soms verkeerd gebruikt wordt en ook vaak vergeten wordt. Vergeten uit laksheid want je doet er iemand een enorm plezier mee.

Hoe vaak kom je op een profiel en zie je dit staan?

Wat zegt dit over de persoon die je bekijkt? Is het een betrouwbare zakenpartner, of iemand die slim zijn netwerk inzet? Het kan allebei zijn. Maar eigenlijk gaat het daar niet eens om.

Bij solliciteren
Als je solliciteert voor een nieuwe baan in bijvoorbeeld Sales, dan is het handig als je aanbevelingen van klanten hebt. Zij zijn digitale referenties voor je potentiële werkgever. Deze recommendations hebben veel waarde in dat geval. Ze laten je potentiële werkgever zien dat je klanten tevreden over je zijn. Je bent dus een goede accountmanager.

Bij potentiële opdrachtgevers
Voor mij als spreker zijn referenties belangrijk. Klanten die vertellen hoe ze de samenwerking met mij hebben ervaren scheppen vertrouwen bij nieuwe klanten. Zoals bijvoorbeeld deze aanbeveling

Het netwerkeffect van een recommendation.

Een recommendation op LinkedIn heeft, behalve zoals bij sollicaties of het vinden van nieuwe klanten, ook nog een direct effect. En dat directe effect is ook nog eens tweeledig.
Stel ik schrijf een aanbeveling voor mijn accountant omdat ik erg tevreden ben over zijn snelheid, accuraatheid en vooral omdat hij altijd bereikbaar is voor vragen. Op het moment dat die recommendation op zijn profiel verschijnt, dan komt dat in zijn update te staan. Dat houdt in dat zijn hele netwerk ziet dat ik tevreden ben over zijn werk. Zijn netwerk, bestaande uit collega’s, klanten en potentiële klanten zien dit dus ook. Dat is mooi voor zijn profilering en dat gun ik hem ook.

Maar, zodra die recommendation verschijnt op zijn profiel wordt het ook in mijn updates genoemd. Oftewel, mijn netwerk ziet ook dat ik deze accountant aanbeveel. Bedenk je eens in wat daar voor potentiële klanten tussen kunnen zitten voor deze accountant.

Hoe kom je aan een recommendation?
Als je recommendations wilt hebben op je profiel, moet je dat eigenlijk gewoon vragen. En vraag dit niet aan je vrienden maar vraag het aan je klant. Kies daarvoor het juiste moment. Bijvoorbeeld als je een klus naar tevredenheid hebt afgerond. Als de klant zegt dat hij blij is met het resultaat, vraag dan of hij dat wil bekrachtigen op LinkedIn. Als hij dat inderdaad wil en waarom niet, stuur hem dan daarvoor een uitnodiging.

Aanvragen van een recommendation.

Kies in het menu van Profile voor Recommendations.

Kies vervolgens uit het onderliggende menu voor Request Recommendations.

Je krijgt nu een invulformulier waarin je je aanvraag kunt doen. Let hier op op de volgende zaken.

1. Kies de juiste functie waarvoor je een aanbeveling wilt.

2. Stuur NOOIT naar meerdere mensen tegelijk een verzoek voor een recommendation. Het is onzinnig om dit in een keer naar 200 mensen (zoveel mag namelijk van LinkedIn) te sturen. Het is minder effectief, onpersoonlijk en zal ervaren worden als spam. Doe het dus niet!

3. Zet er een persoonlijke boodschap bij. Waarom wil je die aanbeveling hebben van de betreffende persoon.

Als je alles ingevuld hebt, kun je hem versturen.

Geef zelf eens een recommendation, wees sociaal en help de ander!

Aangezien zakendoen vaak gaat om gunnen is het ook wel eens fijn om iemands anders, spontaan aan te bevelen. Als jij tevreden bent over de diensten die iemand jou levert, doe dan een keer iets terug. Je gunt die persoon zijn of haar succes. Schrijf dus een spontaan een recommendation voor iemand. Geloof me, dat wordt zeer gewaardeerd. Voor jou een kleine moeite, voor de ander een groot plezier!

Kies in het menu van Profile voor Recommendations.

Scroll helemaal naar beneden op de pagina, waar je het formulier voor een recommendation ziet staan.

Het is het makkelijkste om de betreffende persoon op te zoeken in je lijst met contacten, dus klik hier op select from your connections list.

Als je de juiste persoon hebt gevonden vul je in wat je relatie tot die persoon is en klik je op continue.

Vervolgens kun je helemaal los gaan op de aanbeveling. Kies wel goed om welke functies het gaat (zie voorbeeld).

Als alles er in staat klik je op Send en is het klaar.

De ontvanger krijgt vervolgens een mailtje van LinkedIn dat ze een recommendation heeft ontvangen en dan moet hij (zij in dit geval) dit eerst zelf nog goedkeuren. Daarna treedt het eerder genoemde directe netwerkeffect op.

Oeps, spijt van een aanbeveling, wat nu?

Het gebeurt tijdens je carrière wel eens dat je je vergist in bepaalde personen. Je denkt ze te vertrouwen en op een gegeven moment draaien ze je een loer (mooie uitdrukking). Je hebt al een aanbeveling voor ze geschreven, maar die wil je eigenlijk weghalen. Wat nu? Sinds enige tijd kun je recommendations terugtrekken. En dat is best fijn.

Recommendation terugtrekken

Om een recommendation op LinkedIn terug te trekken ga je naar Profile in het boven menu en kies je voor Recommendations.

Vervolgens kies je uit het submenu voor Sent Recommendations.

Vervolgens krijg je een lijst met de mensen die je hebt aanbevolen. Als je de recommendation hebt gevonden die wilt intrekken, kies dan voor edit voor die betreffende recommendation.

Je hebt nu de mogelijkheid om de recommendation aan te passen. Nu zou je daar iets negatiefs op kunnen schrijven, maar dat zal de ontvanger toch niet goedkeuren en plaatsen. Het is beter om het gewoon in te trekken. Kies daarom voor Withdraw this recommendation.

Als je er op klikt krijg je netjes nog een bevestiging. Pas als je op Confirm klikt is het bevestigd. LinkedIn zal de betreffende persoon geen bericht hierover sturen. Ze zullen het dus vanzelf een keer merken.