Adverteren op LinkedIn, hoe werkt dat? – deel I

Adverteren op LinkedIn, hoe werkt dat? – deel I

Sinds deze week is het mogelijk om ook in het Nederlands te adverteren op LinkedIn. En zoals de meeste advertentiesystemen op sociale netwerken, is ook dit systeem een targeted advertentiesysteem. Dat houdt in dat als jij je doelgroep kent, je hier specifiek op kunt adverteren. Hoe je dat doet? Lees hier mijn eerste ervaringen.

Starten
Om te beginnen met Adverteren ga je eenvoudig naar het menu Ads onder Home

Vervolgens moet je eerst je Creditcard gegevens opgeven en daarmee doe je een betaling van $5,00. Dit wordt gebruikt door LinkedIn om je account te activeren. Deze stap heb ik zelf al een tijd geleden gedaan, dus die kan ik helaas niet opnieuw uitvoeren met screenshots. Maar het wijst zich vanzelf.

Als je het administratieve deel hebt afgehandeld, kun je beginnen met het opzetten van een eerste campagne. Ik ben in dit voorbeeld uitgegaan van een individuele account voor adverteren, maar je kunt ook een business account aanmaken. Daarmee kun je meerdere mensen binnen je organisatie machtigen om advertentiecampagnes te maken en te beheren.

Wie wil je bereiken?
Allereerst is het belangrijk om te bedenken wie je wilt bereiken. Hier ga je namelijk je advertentie op afstemmen en ook je budget. In mijn voorbeeld ga ik een advertentie aanmaken voor marketingmanagers van grote organisaties in Nederland. Ik wil daar mijn workshop/training voor Branding aanbieden.

Stap 1. Voeg campagne toe

Vervolgens krijg je een heel mooi invoerveld waar je allerlei gegevens moet invullen. De eerste stap is natuurlijk de naam voor je campagne. Ik kies hier voor een naam die voor mijzelf herkenbaar is.

Vervolgens moet je voor Nederlands kiezen anders mag je geen Nederlandstalige advertentie opzetten.

Nu kun je de eerste advertentie maken. Je kunt kiezen om de advertentie naar je eigen website te laten doorverwijzen of naar een Company Page of je eigen profiel op LinkedIn. Ik heb gekozen voor mijn eigen website voor de specifieke pagina over Branding.

Vervolgens moet je even je eigen advertentie tekst invullen en een plaatje toevoegen. Dat werkt namelijk beter dan alleen tekst. Overigens weet ik niet of dat voor mijn foto ook zo werkt, maar ik probeer het gewoon. Je kunt ook bij From: nog kiezen vanuit welke organisatie je wilt adverteren. Handig als je onder meerdere noemers opereert.

LinkedIn laat trouwens aan de rechterkant van het scherm meteen een preview zien.

De preview van je advertentie

Als je net als ik twijfelt over wat nu de beste titel voor je advertentie is, kun je ook een aantal variaties maken. Ik heb er dus een aan toegevoegd.

Let op: Zorg dat je je teksten goed controleert voordat je verder gaat. Je kunt je advertentie weliswaar wijzigen, maar dan moet je weer ongeveer vier uur wachten totdat LinkedIn je advertentie heeft goedgekeurd.

Kies je doelgroep

Op het volgende scherm, dat je krijgt na het klikken op Next Step, kun je aangeven wie je wilt bereiken.

Ik wil in dit voorbeeld Marketingmanagers bereiken in Nederland dus dat geef ik op. Bij Job Title heb ik Marketing Manager ingevoerd. Vervolgens krijg ik vergelijkbare functietitels te zien die ik ook kan toevoegen.

Bij Location heb ik Europe, Netherlands ingevuld zodat mijn advertentie alleen getoond wordt aan mijn doelgroep in Nederland.

LinkedIn rekent vervolgens uit hoe groot de doelgroep is. In mijn geval 1020. Dat is niet veel, maar daar zitten wel mijn potentiële klanten tussen. En laten we eerlijk zijn, als er al 100 reageren dan krijg ik het heel druk 🙂

Als je vervolgens op Next Step klikt dan kom je bij het financiële deel. Je kunt hier kiezen om met 1.000 views te betalen of per klik. Ik geef de voorkeur aan om per klik te betalen. Het minimum bedrag is $2,00 per klik. Dat heb ik graag over voor een nieuwe klant of een goede lead. Bij Daily Budget moet je opgeven hoeveel je maximaal per dag kwijt wilt zijn aan je advertenties. Aangezien ik niet slapend arm wil worden zet ik dit op $10,00. Het minimum bedrag.

Bij Lead collection geef je de mensen die je advertentie bekijken de mogelijkheid om aan jou te vragen hen te contacten. Ik geef daar niet de voorkeur aan, maar dat is persoonlijk, dus ik zet die functionaliteit niet aan.

Bij Show my Campaign kun je aangeven hoe lang je campagne moet draaien. Aangezien ik dit alleen maar aan het testen ben voor deze blog heb ik de termijn gesteld op 28 september. 28 dagen dus. In het ergste geval kost het mij dan $280,00 om 1.040 marketeers naar mijn branding pagina te laten gaan. Laat er alstublieft een of twee leuke klanten bijzitten 🙂

Vervolgens wordt je advertentie aangeboden bij LinkedIn en moet je wachten tot hij goedgekeurd is. Binnen ongeveer vier uur tijd krijg je een mailtje van LinkedIn of hij goedgekeurd of afgekeurd is. Als hij goedgekeurd is is hij meteen live. Dus duimen maar!

Vervolg
Ik laat mijn advertenties (ik heb er nu drie) draaien tot eind september. Daarna zal ik een evaluatie plaatsen op deze site over hoe het bevallen is en wat het opgeleverd heeft.

 

Deze post is al 1182 keer gelezen.

10 april – LinkedIn Masterclass Social Selling door LinkedIn expert Jan Willem Alphenaar

Klassikaal maar afgestemd op jouw behoefte

Iedere deelnemer aan een LinkedIn training heeft eigen doelen. Specifieke onderwerpen die hij of zij graag behandeld wil zien. Dit wordt meegenomen in de training. Voorafgaand aan de training krijg je een vragen formulier waarop je deze specifieke wensen kunt aangeven. Meer weten? Klik hier!

14 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *