Onderzoek Linkedin: What Women want

Onderzoek Linkedin: What Women want

Bijna negen op de tien Nederlandse vrouwen (87%) beschouwen hun carrière als succesvol. Nederland staat hiermee in de top drie samen met India en Brazilië. In Europa staan de Nederlandse vrouwen zelfs aan kop en zijn ze het meest tevreden met hun carrière. Daarnaast voelen zij zich zelfverzekerd en optimistisch over het kunnen combineren van carrière en gezinsleven. Dat blijkt uit onderzoek van What Women Want @ Work*  dat vandaag door LinkedIn, ‘s werelds grootste professionele netwerk, is bekendgemaakt.

LinkedIn ondervroeg ruim 5.300 werkende vrouwen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Australië, Singapore, India, Zweden, Italië, Spanje, Brazilië en Canada. Het onderzoek is gedaan ter ere van de Internationale Vrouwendag op 8 maart.

De evolutie van succes

Uit het onderzoek blijkt dat de betekenis van professioneel succes de afgelopen tien jaar drastisch is veranderd. Voornamelijk in Nederland zien we een transformatie. Vijf tot tien jaar geleden werden een verantwoordelijke functie (16%), het vinden van de juiste work/life balance (16%) en het hebben van een interessante baan (16%) als gelijke factoren voor succes beschouwd. Vandaag de dag is het vinden van de juiste work/life balance en het hebben van interessante baan aanzienlijk belangrijker geworden (respectievelijk 70% en 61%). Het belang van een verantwoordelijke functie (41%) is ook gestegen, maar blijft alsnog achter op de eerdergenoemde factoren.

Opvallend is te zien dat wereldwijd het belang van een hoog salaris is gedaald van 56% naar 45%, maar niet in Nederland. Voor Nederlandse vrouwen groeide deze factor voor succes juist van 14% naar 24%, maar haalt het nog niet bij het belang van een goede work/life balance.

 

‘Het kan allemaal’

Meer dan driekwart (78%) van de Nederlandse werkende vrouwen is van mening dat ‘het allemaal kan’: een succesvolle carrière, een relatie en kinderen. Hierin zijn we optimistischer dan vrouwen in Duitsland (68%), het Verenigd Koninkrijk (66%) en Italië (57%). Bijna de helft van de Nederlandse werkende moeders (49%) geeft daarbij wel aan dat een flexibele werkomgeving bijdraagt aan het kunnen combineren van hun carrière en gezinsleven. Ook de respondenten zonder kinderen zijn het hiermee eens; een derde van de respondenten geeft aan het belangrijk te vinden om die flexibiliteit op het werk te hebben, als ze wel kinderen zouden hebben.

 

Het is dan ook geen verrassing dat 58% van de respondenten zonder kinderen niet van plan is hun carrière op een lager pitje te zetten als zij moeder zouden worden. Dit percentage is vergelijkbaar met het wereldwijde gemiddelde van 57%. Slechts 20% van de moeders zou graag een huisvrouw willen worden als ze de keuze had, zelfs al hebben zij plezier in hun werk.

 

Een grote meerderheid (83%) vindt dat ook voor de volgende generatie een flexibele werkomgeving dé belangrijkste factor is voor een succesvolle carrière. Ze achten dit belangrijker dan een ‘grotere vertegenwoordiging van vrouwen op hoge posities’ (71%).

Carrière-uitdagingen

Voor de Nederlandse carrièrevrouwen zijn de drie belangrijkste drempels voor een succesvolle carrière: het ontbreken van een duidelijk carrièrepad (61%), het gebrek aan investeringen in professionele ontwikkeling (47%) en ongelijkheid in salaris (45%). Dit zijn ook wereldwijd de grootste uitdagingen voor werkende vrouwen.

Het ‘glazen plafond’ werd hierbij niet zo hoog gekwalificeerd als aanvankelijk werd verwacht; slechts 23% van de vrouwen in Nederland geeft aan dat dit een drempel vormt in hun carrière. Dit geldt overigens niet voor alle landen; 45% van de respondenten in Duitsland en 39% in Spanje zien het ‘glazen plafond’ wel als een grote uitdaging in hun carrière.

Vrouwen hebben over het algemeen niet het gevoel dat hun uiterlijk een belangrijke rol speelt in hun carrière; 77% zegt dat het niet relevant is of geen grote invloed heeft op hun loopbaan. Er zijn een aantal landen waar vrouwen wél beweren dat het nog steeds een grote invloed heeft op hun carrière, waaronder de Verenigde Staten (21%), Duitsland (26%) en Singapore (20%).

“De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederland een no-nonsense cultuur heeft. Voor Nederlandse werkende vrouwen is een solide basis het belangrijkst: het hebben van een goede work/life balance en een interessante baan is belangrijker dan een hoog salaris of het hebben van een topfunctie”, zegt Petra van der Vet, Senior Marketing Manager bij LinkedIn Benelux.

Uiteraard met mooie Infographic

Bron: Persbericht van LinkedIn

Deze post is al 377 keer gelezen.

10 april – LinkedIn Masterclass Social Selling door LinkedIn expert Jan Willem Alphenaar

Klassikaal maar afgestemd op jouw behoefte

Iedere deelnemer aan een LinkedIn training heeft eigen doelen. Specifieke onderwerpen die hij of zij graag behandeld wil zien. Dit wordt meegenomen in de training. Voorafgaand aan de training krijg je een vragen formulier waarop je deze specifieke wensen kunt aangeven. Meer weten? Klik hier!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *