Nederlandse ouders zien ondernemer als meest ideale beroep voor kind

Nederlandse ouders zien ondernemer als meest ideale beroep voor kind
21% Nederlandse ouders ziet ondernemer als meest ideale beroep voor kind

 ‘Bring In Your Parents Day’ op 7 november maakt generatiekloof wereldwijd kleiner

In Nederland ziet 21% van de ouders hun kind het liefst ondernemer worden. Ook 20% van de ‘volwassen kinderen’ zelf ziet het eigen baas zijn als de meest ideale carrièrekeuze. Internationaal blijft arts voor 26% van de ouders het populairste beroep. Bij de kinderen staat de ‘witte jas’ slechts op de vierde plaats. Maar ook wereldwijd scoort de ondernemer goed, en staat bij de kinderen op nr. 1 (19%). Zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek  van LinkedIn dat is uitgevoerd in het kader van de ‘LinkedIn Bring In Your Parents Day’ die vandaag in veertien landen, waaronder Nederland, plaatsvindt.

Via het wereldwijde evenement ‘LinkedIn Bring In Your Parents Day’ moedigt LinkedIn professionals aan hun ouders deze dag uit te nodigen op hun werkplek, zodat ze kunnen laten zien wat ze iedere dag doen. Één op de drie ouders geeft namelijk aan niet goed te weten wat hun kinderen precies doen op hun werk, en vindt het daarom lastig hen het juiste loopbaanadvies te geven. De ‘Linkedin Bring In Your Parents Day’ is bedoeld om deze kloof te overbruggen. LinkedIn moedigt bedrijven dan ook aan om deel te nemen. Wereldwijd hebben zich organisaties aangemeld als Deutsche Bank , Trulia (een toonaangevende online ‘vastgoed’-marktplaats) en Logitech.

Gelukkig en genoeg geld
Ouders kunnen een waardevol deel uitmaken van het professionele netwerk van hun kinderen, ondanks dat er door de komst van het internet en technologie veel dingen zijn veranderd en er veel nieuwe banen zijn ontstaan.  Het onderzoek laat zien dat ouders het vooral belangrijk vinden dat hun kinderen gelukkig zijn in hun werk (79%), dat ze genoeg geld hebben om van rond te komen (53%) en genoeg mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen (35%). Slechts 5% van de ouders wil dat hun kinderen in hun voetsporen treden.

Nederlandse kinderen willen graag ‘goed doen’.
Kijkend naar de meest begeerde banen door Nederlandse kinderen valt vooral de voorkeur op voor beroepen met een sociaal en dienstverlenend karakter, met welzijnswerker (13%) op de derde plaats in de top 10. Verder is opmerkelijk dat Nederlandse ouders niet altijd de ‘traditionele beroepen’ prefereren voor hun kinderen, maar dat ook software-ontwikkelaar en pr-/marketingadviseur goed scoren in de top 10.
Top 10 meest begeerde banen / sectoren in Nederland
Door ouders voor hun kinderen                                              
  1. Ondernemer / eigen baas                          
  2.  Financiële sector                                                      
  3.   Leraar                                                      
  4.  Arts                                                                  
  5.  Dierenarts                                                                              
  6.  Verpleger                                                   
  7.  Software-ontwikkelaar                                       
  8.  Advocaat                                                                
  9.  PR-/Marketingadviseur                                       
  10.  Sportman                                                    

Door kinderen

  1. Ondernemer / eigen baas
  2.  Financiële sector
  3.  Welzijnswerker
  4.  Leraar
  5.  Verpleger
  6.  Arts
  7.  Sportman
  8.  Dierenarts
  9.  Piloot
  10.  Reisagent

Deze post is al 295 keer gelezen.

10 april – LinkedIn Masterclass Social Selling door LinkedIn expert Jan Willem Alphenaar

Klassikaal maar afgestemd op jouw behoefte

Iedere deelnemer aan een LinkedIn training heeft eigen doelen. Specifieke onderwerpen die hij of zij graag behandeld wil zien. Dit wordt meegenomen in de training. Voorafgaand aan de training krijg je een vragen formulier waarop je deze specifieke wensen kunt aangeven. Meer weten? Klik hier!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *