Clicky

Gratis tips, trucs, nieuws en uitleg over LinkedIn. Vraag en antwoord.

10:00 am
25 April 2024

LinkedIn groeit in Nederland als content platform

LinkedIn groeit in Nederland als content platform

Schermafbeelding 2014-03-11 om 08.36.13

Vandaag is de tweede editie van de LinkedInmonitor van Second Degree verschenen.

Steeds meer Nederlandse bedrijven gebruiken LinkedIn niet meer als veredelde CV database, maar als content platform. En dat is terecht, zo blijkt uit de tweede editie van de LinkedIn Monitor. Een ruime meerderheid van de leden gebruikt LinkedIn namelijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen in zijn branche of vakgebied. En maar liefst 88% geeft aan geïnteresseerd te zijn in content via company pages. Second Degree ziet dat Nederlandse bedrijven LinkedIn serieuzer nemen. Toch liggen er nog veel kansen, vooral op het gebied van content marketing.

10.000 extra company pages
Uit de eerste editie van de Nederlandse LinkedIn Monitor bleek vooral dat veel Nederlandse merken LinkedIn nog niet of nauwelijks inzetten in hun marketingstrategie. “Dat is inmiddels wel verleden tijd”, aldus Meijburg. “Sinds de vorige monitor kwamen er 10.000 Nederlandse company pages bij. En ABN AMRO bereikte als eerste Nederlandse bedrijf de mijlpaal van 100.000 volgers.” Een aantal merken maakte bovendien een inhaalslag. Zo zag Microsoft Nederland het aantal volgers met 654% (+10.536 volgers) stijgen; ANWB maakte een groei door van 94% (+4808 volgers).

Drie toplijstjes
In de tweede Monitor presenteren we niet één, maar drie Top 10 lijstjes van Nederlandse bedrijven. Eén toplijst op basis van het aantal volgers (de grootste company page), een op basis van absolute groei en tot slot een op basis van groeipercentage. Bovenaan in de eerste toplijst prijkt ABN AMRO, de bank is nog steeds ‘de grootste’ met 100.000+ volgers. Het bereik van de Rabobank is ook enorm gegroeid, op basis van absolute groei (+22.400) is Rabobank ABN AMRO zelfs voorbijgestreefd.

Microsoft Nederland is met 645% de snelste stijger. Stéphan Lam, digital manager van Microsoft Nederland: “Wij zijn planmatig aan de slag gegaan met onze lokale company page, waardoor we nu gericht content aanbieden, het aantal volgers is gegroeid en Microsoft Nederland beter zichtbaar is op de zakelijke markt.”

Schermafbeelding 2014-03-11 om 08.47.16

Top of mind
Bij ‘nummer 1’ ABN AMRO is LinkedIn al langere tijd top of mind. Jeroen van de Ven, social media manager ABN AMRO: “LinkedIn was ook bij ons een onderbelicht pareltje. Inmiddels wordt de company page door verschillende bedrijfsonderdelen gebruikt. Dat vraagt om hele specifieke en relevante content en targeting. Een bericht van de recruitmentafdeling heeft een heel andere tone of voice dan een bericht van de afdeling zakelijke markt.” Dat LinkedIn een centrale positie in neemt in de (social media) marketingstrategie bij de bank blijkt uit het feit dat het mediabudget voor LinkedIn sinds vorig jaar flink is toegenomen. In 2014 zet de bank in op 140.000 followers.

Schermafbeelding 2014-03-11 om 08.47.27

Relevante content
Het plaatsen van relevante en kwalitatief hoogwaardige content levert een bijdrage in het vergroten van het volgersbestand. En in die content ligt volgens Meijburg nu precies de uitdaging en kans voor Nederlandse merken. “Relevante en specifieke content en goed contentmanagement zijn key op LinkedIn. Leden zijn gericht op zoek naar kennis, ervaringen en ontwikkelingen in hun branche of vakgebied. Uit de Monitor blijkt echter dat slechts 30% regelmatig relevante content plaatst en maar 27% zorgt voor een goede mix van standaard updates, polls, video’s en slideshares. Bovendien is er te weinig dialoog met de klant naar aanleiding van de content.” 79% van de Nederlandse company pages blijft daarom ‘steken’ op vijftig of minder volgers.

“LinkedIn is misschien niet altijd ‘cool’, maar wel leidend in het onderhouden van je zakelijke netwerk en het delen van kennis, (business) trends en ontwikkelingen,” aldus Meijburg. Bij ABN AMRO zijn ze daar al van overtuigd; de bank gaat in 2014 zelfs een stapje verder. Jeroen van de Ven: “De mening van een klant wordt niet alleen gevormd door de producten en diensten of het beeld van de organisatie. Ook het personeel draagt bij aan onze reputatie. We besteden in 2014 daarom extra aandacht aan de medewerkersprofielen. Onze medewerkers worden de nieuwe influencers op LinkedIn.”

Lees ook het interview dat ik had met ABN AMRO over hun LinkedIn strategie op Marketingfacts.

Dat Contentmarketing op LinkedIn hoog op de agenda staat, bleek wel uit de interesse voor de workshop ContentMarketing met LinkedIn tijdens het LinkedIn Congress.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.