LinkedIn richt zich nu ook op de Nederlandse student

LinkedIn richt zich nu ook op de Nederlandse student
Masterclass LinkedIn voor studenten

Foto (C) LinkedIn Benelux

Vorige week is LinkedIn gestart met een nieuwe campagne gericht op Nederlandse studenten.

Via een speciale website en een soort van college-tour gaat LinkedIn actief aan de slag om de professional van de toekomst te begeleiden bij de eerste digitale stappen in de toekomstige carriere.

Uit recent onderzoek van LinkedIn blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse studenten aangeeft nu al bewust bezig te zijn met zijn of haar carrière. Meer dan 60% weet echter nog niet hoe ze na hun studie de stap naar de arbeidsmarkt moeten zetten. Tijdens diverse Masterclasses bij Universiteiten en Hogescholen in heel Nederland gaan LinkedIn, alumni en topwerkgevers als Shell, Philips en BAM studenten hierbij helpen. De eerste Masterclass van 4 juni 2014 op de VU werd bijgewoond door meer dan 150 studenten.

Studenten serieuzer met carrière bezig dan 10 jaar geleden

De huidige generatie studenten is veel meer met hun carrière bezig dan 10 jaar geleden. Meer dan de helft is op dit moment actief bezig met carrièreplanning, 10 jaar geleden was dit nauwelijks een kwart. Een goed CV werd door de studenten van toen ook onderschat. Meer dan 63,1% van de studenten van nu ziet het belang van het bouwen aan een goed CV tijdens de studie. Dit was 10 jaar geleden slechts 25,9%. Deze groep keek ook minder ver vooruit. Slechts 15,1% had een duidelijk beeld waar ze 10 jaar verder in hun carrière wilden staan. Van de huidige studenten is dit beduidend meer: 26,8% weet wat ze over 10 jaar bereikt willen hebben.

Elly Schouten, studieloopbaanadviseur van het Centrum voor Studie en Loopbaan van de VU Amsterdam, kan wel verklaren waarom de huidige generatie studenten serieuzer lijkt te zijn dan die van 10 jaar geleden: “Een succesvolle start op de arbeidsmarkt anno 2014, vereist meer dan het vergaren van kennis. Het gaat ook om het ontwikkelen van ‘employability’. Er wordt vandaag de dag veel van werknemers verwacht. Daarom moeten studenten meer dan ooit laten zien wie ze zijn, wat ze kunnen en tonen dat ze beschikken over groot aanpassingsvermogen. Veel studenten lijken zich daar bewust van te worden. De VU vindt het belangrijk haar studenten op loopbaangebied te ondersteunen en werkt daarom graag mee aan de Masterclass.”

Ook Elmer Schaap, Graduate Recruitment Manager van Shell, ziet een verschuiving in de manier waarop studenten zich profileren richting werkgevers: “Studenten maken tegenwoordig al tijdens hun studie bewuste keuzes om hun hun CV uit te breiden. De komst van professionele netwerken als LinkedIn maakt het voor hen een stuk makkelijker om direct met potentiële werkgevers in contact te komen.”

Studie als basis voor toekomstige droombaan…?

Het actiever bezig zijn met de carrière, begint al bij de bewustere studiekeuze van studenten. Veel studenten kiezen bewust voor hun studie, omdat ze het zien als de beste basis voor hun toekomstige droombaan. Bijna 30% van de Nederlandse studenten weet dan ook al precies naar welke baan hij of zij toewerkt. Per studierichting zijn er grote verschillen. Voor veel studenten die een studie volgen in de richtingen ‘Onderwijs & Opvoeding’ (51,1%), ‘Gezondheid’ (46,8%) en ‘Kunst & Cultuur’ (47,6%) is het duidelijk naar welke droombaan ze toewerken. Van studenten ‘Recht & Bestuur’, weet slechts 16,7% dit.

Deze cijfers komen uit een onderzoek dat PanelWizard in mei 2014 uitvoerde in opdracht van LinkedIn onder ruim 1.100 studenten en professionals die al 10 jaar actief zijn op de arbeidsmarkt.

Over de Masterclasses

Tijdens de Masterclass krijgen studenten een mix van theorie en praktijk rondom het plannen van hun loopbaan gepresenteerd. De sessie bestaat uit drie onderdelen: LinkedIn geeft studenten tips & tricks over het zo goed mogelijk inzetten van online media als LinkedIn voor de eigen persoonlijke profilering. Daarnaast gaat een werkgever concreet in op hoe studenten in het vizier van potentiele werkgevers kunnen komen. De derde spreker is een alumni die uit eigen ervaring kan vertellen hoe zijn of haar carrièrepad er uit zag.

De sessie bij de VU was de eerste in een serie LinkedIn Masterclasses Carrièreplanning die bij Universiteiten en Hogescholen door heel Nederland georganiseerd worden. Aanstaande vrijdag vindt de tweede Masterclass plaats bij de RSM Erasmus in samenwerking met Koninklijke BAM. Na de zomer volgen sessies bij de Rijksuniversiteit Groningen, TU Eindhoven, TU Delft en Hogeschool Leiden. Topwerkgevers als Shell, Philips en BAM verzorgen afwisselend de presentaties.

 

Bron: Persbericht LinkedIn

Deze post is al 846 keer gelezen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.