Slechte headline op LinkedIn: ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’

Slechte headline op LinkedIn: ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’

Ik zie het veel tegenwoordig, mensen die mijn profiel op LinkedIn bezoeken en dan als titel / headline hebben staan:

‘Beschikbaar’ of zelfs: ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’.

Een kleine zoekopdracht op LinkedIn geeft meteen aan dat veel mensen dit doen in Nederland. Maar liefst 30.882 mensen zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging.

opzoeknaareennieuweuitdaging

Ik weet niet waar deze trend vandaan komt. Wie heeft deze mensen verteld dat zij dit in hun headline neer moeten zetten? Een ding is zeker, als jij een marketing expert bent of een financieel deskundige word je nu niet gevonden op LinkedIn. En onderscheidend is het al helemaal niet!

Mijn tip:

Gebruik je headline om aan te geven waar je goed in bent. Zet daar niet in dat je beschikbaar bent of op zoek naar een nieuwe uitdaging. Breid je netwerk uit met de juiste mensen in je vakgebied, eventueel werkzaam bij het bedrijf waar jij zou willen solliciteren en voeg waarde toe aan dat netwerk door interessante dingen te delen. Dit verhoogt je kans op een baan omdat veel vacatures ingevuld worden vanuit een eigen netwerk.

Wanneer je met de headline: ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’ de connectie bij die mensen wilt maken dan kunnen ze dat zien als een open sollicitatie en dat kan afschrikken. Connect als professional en laat je waarde zien!

Weet jij het?

Weet jij waar het vandaan komt dat iedereen dit invult als headline? Laat het me weten hieronder in de comments. Ook zijn andere tips en andere meningen die haaks op die van mij staan van harte welkom 🙂

 

Deze post is al 6986 keer gelezen.

7 comments

  • Dat UWV zoiets aanbeveelt, is verbijsterend en beschamend. ‘Op zoek naar nieuwe uitdaging’ – je kunt net zo goed een spandoek op de gevel van je huis hangen met daarop “Werkloos”. De wanhoop die hier uit komt opstijgen, maakt je bij voorbaat tot loser, zelfs als je dat in werkelijkheid niet bent qua persoonlijkheid noch qua professional. Wat adviseert het UWV nog meer op dit gebied: ‘type je sollicitatiebrief altijd op een machine met een nieuw lint?” Het zou mij niet verbazen. Dus snel van je profiel halen die regel en vervangen door een propositie die je onmiddellijk neerzet als mens, als professional, als oplossing voor een probleem. En ga bloggen over het vakgebied dat je bezig houdt, toon je kennis en je nieuwsgierigheid, de passie voor je vak en de gretigheid om het UWV zo snel mogelijk een mail te sturen dat je ze veel succes wenst met het zoeken naar een nieuwe uitdaging als organisatie.

    Reply
  • Ook mobiliteitsadviseurs bij grote bedrijven pushen om dit te doen. Eigenlijk verklaren ze je voor gek als je het niet doet.
    Zelf geloof ik meer in eigen kracht; netwerk bouwen, praten met bijvoorbeeld detacheerders die in een branche zitten waar je wilt zijn etc. Het heeft mij in weinig tijd weer een leuke baan opgeleverd.

    Reply
  • Als loopbaanadviseur zie ik niet veel in zo’n ‘beschikbaarheid tekst’ in je LinkedIn profiel. Ik zie veel collega’s in het vakgebied dat wel doen, veelal in navolging van Aaltje Vincent die dat in haar boeken en trainingen als mogelijkheid aangeeft. Misschien moet daar eens met haar over in discussie 😉

    Reply
  • Ik doe vaak acquisitie voor Franchise ondernemingen. Zij zijn op zoek naar mensen die een eigen onderneming willen starten. In dat geval is ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ of ‘in between jobs’ een prachtige vijver om in te vissen.
    Maar inderdaad nooit doen! Je moet iets neerzetten waarop je de bezoeker een trikker geeft om jouw profiel verder te lezen. Je hebt maar 1 kans, verpest die niet met een algemene tekst. Termen als ‘flexibel’, ‘geen 9-5 mentaliteit’ of ‘out of the box’ denken, vallen daar ook onder.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.