Zo maak je een Sales gerichte samenvatting op LinkedIn

Zo maak je een Sales gerichte samenvatting op LinkedIn

Tijdens mijn trainingen voor Social Selling kom ik ze wekelijks tegen. De profielen van Sales mensen die nog ingericht zijn als een CV. Gericht op het vinden van een baan. Maar als jij actief bent in verkoop dan zou je je LinkedIn moeten inzetten voor het vinden van nieuwe klanten (en het onderhouden van bestaande relaties natuurlijk). Daarom zou je profiel ook zo ingericht moeten zijn. Maar in de praktijk blijkt dat nog niet zo makkelijk te zijn. Veel sales professionals lopen vast op het schrijven van een verkoop-gerichte samenvatting. Enerzijds omdat het schrijven van teksten niet hun dagelijkse werk is, maar misschien ook wel door de term ‘samenvatting’. Je moet de term niet te letterlijk nemen. Je hebt bij de samenvatting (summary) namelijk maar liefst 2.000 tekens tot je beschikking. Dat is aardig wat.

“Als verkoper zet je je LinkedIn profiel in om nieuwe klanten te vinden en bestaande relatie te onderhouden. Niet als CV om een nieuwe baan te vinden”

 

Elevator Pitch

Ik zie de samenvatting eigenlijk als de ruimte voor je elevator pitch. Oftewel een tekst waarin jij de lezer probeert te overtuigen van jou, jouw product of dienst. En voor elevator pitches werkt een goede structuur. Een goede elevator pitch neemt de lezer of toehoorder mee in een soort van trechter. Mijn vaste structuur is altijd:

  1. Wat is het herkenbare probleem of herkenbare situatie voor de toehoorder/lezer;
  2. Wat is jouw relatie tot die situatie of het probleem;
  3. Wat is je proces geweest om te komen tot wat je aanbiedt;
  4. De oplossing die je aanbiedt;
  5. Een Call-to-action.

Klik hier voor mijn drie minuten durende gratis elevator pitch trainingsvideo.

Als je die structuur al zou gebruiken in je samenvatting dan ben je een heel eind. Maar laat ik nog even verder gaan.

Gericht naar buiten

Het eerste dat je je moet realiseren is dat je samenvatting naar buiten gericht moet zijn. Het gaat dus niet om teksten als:

“Highly experienced sales and marketing executive in the IT and Software industry with a proven track record in growing profitable revenues through direct and in-direct sales channels. Unique skills include:”

of

“Experienced Sales with a demonstrated history of working in the marketing and advertising industry. Strong salesprofessional skilled in Graphics, Advertising, Sales, Digital Printing, and Sales Management.”

Dit zijn namelijk duidelijk teksten die bedoeld zijn om collega’s, managers en werkgevers te imponeren. Maar niet om een potentiële klant te overtuigen. Snap je mijn punt? Als een klant dit leest dan weet hij dat hij te maken heeft met een sales tijger die elke order wil binnen halen. Iemand die in dienst van de organisatie en targets werkt en niet om de klant optimaal te helpen. Denk hier eens over na!

Structuur van een LinkedIn samenvatting

1. Welkom heten

De LinkedIn samenvatting wordt nooit in 1 keer in zijn geheel getoond. Wel een tekst van ongeveer twee regels (zowel op de app als op de desktop versie). Maak deze aantrekkelijk genoeg om verder te lezen. Heet de mensen bijvoorbeeld welkom op je profiel of zeg iets als:
“Bent u op zoek naar een LinkedIn trainer die uw organisatie en doelstellingen begrijpt en uw medewerkers traint om optimaal het platform te gebruiken? Lees dan verder”.

2. De tekst die je klant wil lezen

Als mensen verder lezen dan moet je direct verder de aandacht pakken met een tekst die je klant aanspreekt en waarin ze zich herkennen. Die tekst kun je heel makkelijk opstellen als je de volgende vragen beantwoord voor de lezer:

 

  • Welk probleem los jij op voor je klanten of welk gat vul jij in?
  • Wat maakt jouw of jullie oplossing/aanpak uniek (USP’s)?
  • Welk voordeel/voordelen heeft jouw klant als ze zaken doen met jou?
  • Wat is jouw rol voor de klant binnen de organisatie?

3. Iets meer over het bedrijf

Na deze vragen kun je nog iets meer over de organisatie kwijt. Indien van toepassing en relevant.
Bijvoorbeeld: “Wij hebben al 20 jaar ervaring in het leveren van…..”

4. Call to action

Als iemand je bovenstaande tekst heeft gelezen en overtuigt is geraakt, maak het ze dan makkelijk door af te sluiten met een call-to-action. Ze willen niet zelf moeten zoeken naar contactgegevens of een website voor meer info.
Bijvoorbeeld: “Meer weten? Kijk op onze website www.blabla.nl”

en wat ikzelf gebruik en als heel sterk wordt ervaren:

INTERESTED?
Contact me
☎️ +31 (0)6 270 668 22
📬 contact@jwalphenaar.nl

Opmaak

De opmaak van LinkedIn samenvatting biedt geen mogelijkheden van tekst opmaak met bijvoorbeeld vete gedrukte teksten, koppen, etc… Om een grote tekst toch leesbaar te maken kun je toch nog aardig uit de voeten met bijvoorbeeld speciale tekens, bulletpoints en hoofdletters. Kijk voor een voorbeeld maar eens op mijn profiel.

 

Interessant?

Was het artikel interessant? Deel het dan met je netwerk. Geïnteresseerd in een resultaat gerichte LinkedIn training voor uw sales professionals? Vraag dan vrijblijvend een offerte op.

 

 

Deze post is al 219 keer gelezen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *