Schermafbeelding 2013-05-10 om 09.15.13

Zo nu en dan klik ik op de knop See more op mijn homepage bij het onderdeel getiteld People You May Know.

Dan krijg je een mooi overzicht van je tweedegraads network, gebaseerd op gezamenlijke connecties. Er is dus een verbinding tussen jou en die andere persoon. Dat kan een persoon zijn maar ook een groep. Dat is vaak een grote lijst.

Schermafbeelding 2013-05-10 om 09.15.51

En als ik dan mensen herken uit die lijst of als ik denk dat ze in de toekomst interessant kunnen zijn (ik wil namelijk wel zien welke kennis zij delen) dan klik ik op de connect button.

Schermafbeelding 2013-05-10 om 09.16.02

Vrij makkelijk om je netwerk effectief uit te breiden. Want je connecties bepalen tenslotte mede de waarde van je netwerk.

We kennen elkaar niet

Over het algemeen worden deze uitnodigingen gehonoreerd met een nieuwe connectie. Bij sommigen krijg je meteen het verzoek om eens koffie te drinken of kennis te maken. Anderen sturen je een mailtje met wat ze doen en wat ze zoeken. Het netwerken is dus al meteen begonnen. Maar heel af en toe krijg ik een mailtje terug met daarin een tekst als: “Volgens mij hebben we elkaar nog niet ontmoet, ik link alleen met mensen die ik ken”.

Niet van deze tijd?

En volgens mij is dat niet meer van deze tijd. Volgens mij moet je juist een netwerk opbouwen met meer dan alleen mensen die je al kent. Het mooie van LinkedIn is dat je ook verbindingen kunt leggen die in de toekomst tot een ontmoeting kunnen leiden. Maar misschien heb ik het wel aan het verkeerde eind. Misschien wil ik wel te graag een netwerk opbouwen en nieuwe kansen zoeken.

Wat zijn jouw criteria?

Ik ben dan ook benieuwd wat jouw criteria zijn om wel of niet met iemand te linken. Ik hoor het graag in de comments hieronder.

 

En als je met mij wilt linken, je vindt me hier! Misschien tot een leuke ontmoeting!


Jan Willem Alphenaar
Jan Willem Alphenaar is trainer, spreker, schrijver en consultant over de zakelijke toepassing van online tooling, met name LinkedIn. Hij trainde al meer dan 16.000 mensen in 11 verschillende landen. Naast trainingen en lezingen verzorgt hij het beheer van advertentiecampagnes voor klanten op LinkedIn. Een LinkedIn Nerd ten top.