LinkedIn is een netwerk voor professionals. Daar omheen is een heel mooie ecosysteem gebouwd met Company Pages en groepen om met elkaar te connecten, te discussiëren en vooral kennis te delen.

Een profiel is ALTIJD een persoonlijk profiel. Een persoon dus, ook wel mens genoemd. Een mens kan werken bij een organisatie. Die organisatie maakt vervolgens een Company Page.

Om met mensen over bepaalde onderwerpen te praten zijn er groepen.

Dus, op een rijtje gezet:

  • profiel is voor mensen/medewerkers;
  • Company Page is voor bedrijfsprofilering;
  • groepen zijn voor het vinden en verbinden van gelijkgestemden.

Dus als bedrijf maak je niet een LinkedIn profiel aan en ga je mensen maar lukraak uitnodigen. Je medewerkers maken een persoonlijk profiel en die kunnen met mensen connecten en eventueel verwijzen naar een Company Page.

Deze week al twee organisaties die het niet snappen.  Ik weet niet wat zij voor boekje of artikel hebben gelezen of wie hen heeft geadviseerd, maar hier gaat dus echt iets faliekant fout.

Dus alstublieft, stop hier mee en nodig mij niet uit als organisatie om te connecten!

 

Schermafbeelding 2013-09-23 om 08.43.11

Schermafbeelding 2013-09-27 om 14.59.05

 

 

Jan Willem Alphenaar
Jan Willem Alphenaar is trainer, spreker, schrijver en consultant over de zakelijke toepassing van online tooling, met name LinkedIn. Hij trainde al meer dan 16.000 mensen in 11 verschillende landen. Naast trainingen en lezingen verzorgt hij het beheer van advertentiecampagnes voor klanten op LinkedIn. Een LinkedIn Nerd ten top.