Als je vooral in Nederland of Vlaanderen werkzaam bent dan is het aan te raden je profiel gewoon in het Nederlands in te vullen. Waarom zou je alles in het Engels neerzetten terwijl je doelgroep Nederlandstalig is? Maar het kan natuurlijk zijn dat je ook internationaal werkt of werk zoekt. Dan is het handig om je profiel in een extra taal aan te maken. Zo heb ik mijn profiel op dit moment in het Nederlands en Engels maar verschijnen er binnenkort ook een Duitse, Spaanse en Turkse variant. De mensen uit die taalgebieden kunnen mij dan vinden in hun eigen taal.

Om een extra taal toe te voegen aan je profiel ga je naar ‘Profiel’ en vervolgens klik je op het rechterknopje dat er staat bij ‘View profile as’.

34EF913CCA43449981FE8741F0B59053

Daar kies je voor:

1DC017E19E054D0B96B9140E86074CBB

 

Vervolgens kun je de gewenste taal kiezen. In dit voorbeeld kies ik voor Spaans.

48B61E1CFEC14ECC832DE027E8BF414B

Sommige landen hebben andere normen voor namen, dus je kunt hier ook je naam aanpassen. Tevens moet je hier een ‘Professional Headline’ invullen. Die wordt niet automatisch overgenomen.

Vervolgens is je profiel aangemaakt in de andere taal. Je ziet als je door je profiel heen scrollt dat je ‘CV’ en de ‘Rich Media’ van je ‘Summary’ zijn overgenomen. Maar er zijn een aantal zaken die je moet cq wilt aanpassen.

Je kunt een ‘Summary’ maken speciaal voor deze taal. Dat raad ik ook aan want je weet hoe belangrijk dat is en het geeft in dit geval de Spaanse bezoeker een beter beeld. Mensen vinden het ook gewoon fijn om in hun eigen taal aangesproken te worden.

Naast de ‘Summary’ kun je ook bij je ‘Experience’ een omschrijving geven in de gewenste taal.

Op deze manier kun je jezelf beter profileren richting buitenlandse bezoekers. Overigens, wanneer deze net als jij hun LinkedIn hebben ingesteld op Engelstalig, dan krijgen ze altijd dat profiel te zien.

Jan Willem Alphenaar
Jan Willem Alphenaar is trainer, spreker, schrijver en consultant over de zakelijke toepassing van online tooling, met name LinkedIn. Hij trainde al meer dan 16.000 mensen in 11 verschillende landen. Naast trainingen en lezingen verzorgt hij het beheer van advertentiecampagnes voor klanten op LinkedIn. Een LinkedIn Nerd ten top.