Update op 25 juni 2017
Hoe vaak kom je ze wel niet tegen op LinkedIn; profielen waarin bij functietitel staat dat de persoon een owner of founder is. Dat kan dan wel een kloppende functieomschrijving zijn, maar het zegt de bezoekers van het profiel zo weinig.
De headline is niet je functie omschrijving maar een beschrijving naar buiten toe over wat jij doet!
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bezoekers van een profiel vooral kijken naar de volgende onderdelen van het profiel:
- Naam
- Foto
- Professional Headline
- Summary
Deze onderdelen moeten dus in orde zijn. Je naam zal wel kloppen, maar hoe zit het met de professional headline. Is dat een loze titel? Een woord zonder inhoud of juist met te veel inhoud?
of de werkzoekenden onder ons die aangeven dat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan:
Geef dan aan wat een potentiële werkgever aan je heeft.
Een professional headline kan totaal 120 tekens bevatten, inclusief spaties en leestekens.
Ook belangrijk voor Google
De professional headline is een belangrijk onderdeel voor een goed profiel op LinkedIn en helaas vaak een ondergeschoven kindje. Het is namelijk ook de tekst die Google laat zien als een LinkedInprofiel getoond wordt bij de zoekresultaten:
Zet je mini-pitch in je headline
De professional headline kun je gebruiken als een minipitch. Heel kort, in steekwoorden, aangeven wie je bent of wat je doet. Denk er eens goed over na. Speel wat met de woorden en eventueel met de leestekens die je er tussen zet. Mijn headline is bijvoorbeeld:
Door speciale tekens toe te voegen, in mijn geval de ster, kun je jezelf iets meer onderscheiden. Voor een overzicht van de speciale tekens verwijs ik je naar dit overzicht.
De woorden in de deze professional headline werken ook als zoektermen in de zoekbalk van LinkedIn.
Bijvoorbeeld zoals bij mijn klant Ergocare, zij leveren plafond tilliften.
Aanpassen van de professional headline
Om je headline aan te passen, klik je op je foto op de Homepage.
Vervolgens op het potloodje
En nu kun je hem naar eigen wens aanpassen
Note:
Het duurt ongeveer twee dagen voordat je nieuwe headline ook door Google in de zoekresultaten wordt getoond.