Ik zie het veel tegenwoordig, mensen die mijn profiel op LinkedIn bezoeken en dan als titel / headline hebben staan:

‘Beschikbaar’ of zelfs: ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’.

Een kleine zoekopdracht op LinkedIn geeft meteen aan dat veel mensen dit doen in Nederland. Maar liefst 30.882 mensen zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging.

opzoeknaareennieuweuitdaging

Ik weet niet waar deze trend vandaan komt. Wie heeft deze mensen verteld dat zij dit in hun headline neer moeten zetten? Een ding is zeker, als jij een marketing expert bent of een financieel deskundige word je nu niet gevonden op LinkedIn. En onderscheidend is het al helemaal niet!

Mijn tip:

Gebruik je headline om aan te geven waar je goed in bent. Zet daar niet in dat je beschikbaar bent of op zoek naar een nieuwe uitdaging. Breid je netwerk uit met de juiste mensen in je vakgebied, eventueel werkzaam bij het bedrijf waar jij zou willen solliciteren en voeg waarde toe aan dat netwerk door interessante dingen te delen. Dit verhoogt je kans op een baan omdat veel vacatures ingevuld worden vanuit een eigen netwerk.

Wanneer je met de headline: ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’ de connectie bij die mensen wilt maken dan kunnen ze dat zien als een open sollicitatie en dat kan afschrikken. Connect als professional en laat je waarde zien!

Weet jij het?

Weet jij waar het vandaan komt dat iedereen dit invult als headline? Laat het me weten hieronder in de comments. Ook zijn andere tips en andere meningen die haaks op die van mij staan van harte welkom 🙂

 

Jan Willem Alphenaar
Jan Willem Alphenaar is trainer, spreker, schrijver en consultant over de zakelijke toepassing van online tooling, met name LinkedIn. Hij trainde al meer dan 16.000 mensen in 11 verschillende landen. Naast trainingen en lezingen verzorgt hij het beheer van advertentiecampagnes voor klanten op LinkedIn. Een LinkedIn Nerd ten top.