Zojuist kreeg ik de volgende vraag binnen:

Wat is het verschil tussen een update ‘interessant’ vinden en een update ‘delen’. M.a.w., wat is het verschil van het effect (gevolg) tussen ‘interessant’ en ‘delen’ van een update?

Een begrijpelijke vraag die ik graag beantwoord.

Neem bijvoorbeeld deze update van Richard van der Blom:

Schermafbeelding 2016-04-26 om 14.18.20

 

Bereik

Wanneer ik deze post like, zal die als volgt in de timeline van mijn connecties en volgers verschijnen.

Schermafbeelding 2016-04-26 om 14.20.17

Leuk voor Richard, leuk voor de link en leuk voor mijn volgers.

Wanneer ik de post echter ook deel:

Schermafbeelding 2016-04-26 om 14.19.45

 

Dan wordt die als volgt gedeeld in mijn netwerk:

 

Schermafbeelding 2016-04-26 om 14.20.31

 

Zodat ook mijn netwerk er op kan reageren en het weer apart kan liken. Maar dat is niet alles, wanneer mensen uit het gezamenlijke netwerk van Richard en mij (463 leden) inloggen op LinkedIn zullen zij mogelijk de volgende melding zien:

 

YOUR NETWORK IS TALKING ABOUT

 

Waardoor het door LinkedIn’s timeline algoritme vaker getoond zal worden.

Het hangt dus helemaal af wat jij wilt bereiken met deze update. Als het een update van jouw organisatie is, dan kun je het beste de update van een collega liken en delen voor het meeste bereik. Je hoeft niet bang te zijn dat jouw connecties deze update dubbel zien, LinkedIn groepeert hem dan via bovengenoemde melding.

Tada!

Vond jij deze uitleg handig? Deel hem dan ook op Social Media en vooral op LinkedIn.

Heb jij ook een vraag die je behandeld wilt zien? Stel hem dan via het vragen formulier en ik ga hem voor je beantwoorden!

En vergeet niet je in te schrijven voor de nieuwsbrief!

 

Jan Willem Alphenaar
Jan Willem Alphenaar is trainer, spreker, schrijver en consultant over de zakelijke toepassing van online tooling, met name LinkedIn. Hij trainde al meer dan 16.000 mensen in 11 verschillende landen. Naast trainingen en lezingen verzorgt hij het beheer van advertentiecampagnes voor klanten op LinkedIn. Een LinkedIn Nerd ten top.