7 redenen om over te stappen naar LinkedIn Sales Navigator

7 redenen om over te stappen naar LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator, naast LinkedIn recruiter, het paradepaardje van LinkedIn, is een zeer krachtige uitbreiding op een gratis LinkedIn abonnement.

Als je werkzaam bent in B2B sales dan moet je zeker even verder lezen!

Wat is Sales Navigator?

LinkedIn Sales Navigator is een uitbreiding op LinkedIn. Een extra platform (met app) dat draait op de data van LinkedIn en specifiek ingericht op sales. Het biedt betere zoekresultaten, geeft inzichten op basis van Big Data analyse en allerlei extra functionaliteiten om je droomklanten te vinden, in kaart te brengen, te volgen en uiteindelijk mee te connecten.

De basis moet wel op orde zijn!

Als je kennis van LinkedIn redelijk is, dan is het raadzaam eerst een training LinkedIn te volgen om te zorgen dat je profiel op orde is, je een connectie strategie hebt en ook een content strategie. Als je dat niet doet dan is het een leuke tool maar zul je er niet alles uithalen wat er in zit.

Is LinkedIn alleen niet voldoende?

LinkedIn biedt in de regel al meer mogelijkheden dan de meeste gebruikers denken. Als ik tijdens mijn trainingen en minimasterclasses alleen al laat zien hoe je je vindbaarheid vergroot of geavanceerd zoekt met de boolean search en het opslaan van zoekopdrachten dan vallen al vaak de monden open. Met LinkedIn alleen kun je al heel veel. Maar Sales Navigator gaat net een stapje verder. Hieronder 7 zaken die Sales Navigator biedt ten opzichte van LinkedIn.

1. Lead Builder

De Leadbuilder is een uitgebreidere variant van de zoekmachine van LinkedIn. Je kunt op veel meer velden zoeken dan standaard op LinkedIn.

Door bijvoorbeeld te beginnen met zoeken op een functietitel begint LinkedIn met filteren op de totale database. Als ik begin met Marketing Director dan krijg ik 526,339 resultaten. Dat zijn mensen die momenteel deze functie vervullen. Bij LinkedIn kun je niet aangeven of dit current of past is. Vandaar dat deze resultaten al specifieker zijn.

Vervolgens kan ik verder filteren op alle filters die hier genoemd worden. Zo filter ik even verder tot ik het volgende zoekresultaat heb. Ik zoek nu naar mensen die in Nederland, in de farmaceutische industrie werkzaam zijn. Bij een organisatie met 200 – 5000 medewerkers, die nog geen connectie van mij zijn en die ofwel marketing director of marketing manager als functietitel hebben. Dat zijn er volgens Sales Navigator 52.

Wanneer ik nu op search klik krijg ik de gehele lijst te zien met de 52 mensen die voldoen aan mijn zoekopdracht.

Vanaf nu kan ik nog verder filteren tot ik mijn droomlijst over heb, bijvoorbeeld op hoe lang ze al deze functie vervullen of hoelang ze al bij deze organisatie werkzaam zijn. Allemaal extra filters die in de reguliere LinkedIn zoekfunctie niet mogelijk zijn. Bovenin laat LinkedIn meteen de Sales Spotlight zien. Daarop kun je zien welke van de mensen uit je zoekresultaat recent van baan zijn veranderd of actief zijn op LinkedIn.

 

2. Opslaan zoekopdrachten

Als de zoekopdracht je een gewenste lijst geeft, dan kun je deze opslaan. Dat kan ook in de standaard LinkedIn (met minder goede resultaten) maar daar geldt een limiet van drie opgeslagen zoekopdrachten en kun je ze alleen wekelijks ontvangen. Hier heb je betere resultaten, kun je er meer opslaan en kun je zelfs dagelijks een update krijgen wanneer er nieuwe mensen zijn die voldoen aan jouw zoek criteria.

3. Opslaan, volgen en onderzoeken van leads & accounts

Bij LinkedIn kun je geen mensen opslaan. Profielen bedoel ik natuurlijk. Het enige dat je kunt doen is mensen volgen of connecten en de bedrijfspagina volgen. Echter verschijnen zij dan in je gewone tijdlijn en daar is de kans klein dat ze opvallen bij je. In Sales Navigator kun je personen opslaan als Lead en bedrijven als Account.

Door op Save as lead te klikken bewaar ik dit profiel. Deze persoon wordt opgeslagen als lead en het bedrijf waarvoor zij werkt als Account.

Vanuit hier kan ik het account voor het bedrijf openen en krijg ik meteen een overzicht van wat zowel het bedrijf allemaal uitvoert op LinkedIn maar ook wat de daar werkzame personen allemaal delen.

Op deze manier kan ik de voor mij potentieel interessante bedrijven en personen opslaan. Via de bedrijfsaccounts kan ik zien wat er allemaal gebeurt (wat er gedeeld wordt door het bedrijf en de medewerkers) zodat ik daarmee misschien een haakje heb om contact te leggen. Door op het profiel van de persoon te kijken kan ik zien of er nog meer interessante raakvlakken zijn. Door dit te doen in Sales Navigator ziet die persoon niet dat ik het profiel heb bekeken.

4. Taggen, sorteren en notities toevoegen

Een functie die voorheen in LinkedIn zat, maar nu helaas verdwenen is, vind je wel terug in Sales Navigator. TAGGEN en notities. Je kunt zowel bij leads als accounts een of meerdere tags toevoegen. Deze kun je zelf bepalen.

Het mooie is dat je hier ook op kunt sorteren. Dus je kunt gewoon om een overzicht vragen van alle Hot Leads of alle CRM klanten. Volledige vrijheid om dit zelf in te richten.

5. Terugkijken naar de bezoekers van je profiel

Voor elk betaald (premium) abonnement op LinkedIn geldt dat je nu tot 90 dagen terug kunt kijken wie jouw profiel heeft bekeken. Zowel in LinkedIn:

Als in Sales Navigator

6. DMU in kaart

Een van de krachtigste voordelen van Sales Navigator is dat de tool op basis van data-analyse jou suggesties gaat geven voor andere leads binnen een organisatie. Omdat LinkedIn weet met wie mensen gelinkt zijn buiten de organisatie en ook kan zien met wie meerdere mensen gelinkt zijn, kan LinkedIn redelijk inschatten welke groepen mensen vaak gezamenlijk contact hebben met de buitenwereld. Dit zijn heel vaak leveranciers. Oftewel, LinkedIn kan inschatten wie er samen met jouw lead veelal in de Decision Making Unit zitten. LinkedIn geeft dit weer via de Recommended Leads op het profiel van je lead

Deze informatie is goud waard. Maar dat hoef ik niet uit te leggen.

7. Koppelen aan je CRM

Wanneer je werkt met een CRM oplossing van Hubspot, SalesForce of Microsoft Dynamics CRM (vanaf 1 juli 2017) dan kun je de informatie van Sales Navigator koppelen aan je CRM systeem en zijn er diverse synchronisatie mogelijkheden. Hier kom ik binnenkort op terug met een review van de Dynamics CRM oplossing en de Hubspot oplossing.

 

 

Dus waarom twijfel je nog?

Volgens mij zijn bovengenoemde 7 redenen voldoende argumenten om eens met Sales Navigator te starten. Je kunt een proefaccount aanvragen via je LinkedIn account voor een maand. Daarna ga je betalen. Maar die paar tientjes per maand (per gebruiker) voor een tool die zoveel waardevolle sales informatie geeft lijkt mij een no-brainer. Als je dat niet terugverdiend doe je iets niet goed qua sales.

Training of inspiratiesessie voor Sales Navigator?

Je kunt mij boeken voor een training LinkedIn Social Selling waarin zowel LinkedIn als Sales Navigator (optie) geoptimaliseerd wordt, je een connectie strategie ontwikkeld, content gaat delen en leads binnen gaat halen.

Meer informatie hierover op www.linkedin-trainer.nl 

Deze post is al 530 keer gelezen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *