Met de groei van de populariteit van LinkedIn, komt er ook slecht volk op af. Spammers bijvoorbeeld.
Die willen dan met je connecten en als je eenmaal een connectie met die persoon hebt, dan hebben ze ook je mailadres (plus wat andere data). Die exporteren ze dan netjes en vervolgens loopt je, toch al overvolle mailbox, vol met vreemde verzoeken voor erfenissen, banktransfers, etc…
Dat wil je natuurlijk voorkomen en daarom moet je goed opletten bij een LinkedIn uitnodiging.
Een aantal zaken waar je op kunt letten zijn:
- Hoe compleet is het profiel ingericht?
Fake accounts hebben meestal geen uitgebreide summary, de eerdere werkervaring (als die er al is) is minimaal ingevuld net als de opleiding. Overigens opvallend hoe vaak een fake account op Harvard heeft gezet. - Hoeveel connecties heeft deze persoon?
Over het algemeen hebben Fake accounts minder dan 200 connecties. Een aantal wat in ieder geval niet overeenstemt met hun hoge functie. - Lijkt de foto op een Stockfoto?
Sommige foto’s zijn te professioneel of heb je wel eens ergens anders gezien. Dan kan het zijn dat er een stock foto is gebruikt of een willekeurige foto die ze via het web hebben opgedoken.
De ervaring leert je al snel of je twijfels moet hebben of niet. In onderstaande video laat ik zien hoe je een fake account detecteert op basis van de foto.
Heb jij nog tips waar jij op let bij een LinkedIn uitnodiging om te bepalen of het een Fake account is?
Ik heb een vrij eenvoudig trucje: stuur een reactie waarin je ze uitnodigt voor een kop koffie of een andere persoonlijke kennismaking voor je de connectie accepteert. Daar gebruik ik een standaard tekstje voor: Hallo …, waarschijnlijk ligt het aan mij maar ik herinner me niet dat we elkaar al ens ontmoet hebben. Ik accepteer alleen contacten op LinkedIn die ik ook eerst irl heb gesproken. Zullen we binnenkort een koffieafspraak plannen? Groet, Erwin” DADaarna hoor je er nooit meer wat van. Vergeet niet wat later op de don’t accept knop te kklikken. Als dat vaker gebeurt bij een account blokkeert LinkedIn het account.