LinkedIn kondigde afgelopen week aan dat ruim 1 miljoen leden gebruik maakt van de ‘vrijwilligers-sectie’ op hun LinkedIn-profiel. Dit is een speciaal onderdeel in het profiel waar leden hun vrijwilligerswerk kunnen benoemen en toelichten. Van de mensen die hier gebruik van maken behoort 62% tot de ‘Millennial’-generatie (<32 jaar). Daarnaast behoort Nederland, samen met Canada, Denemarken, Ierland en de VS, tot de top 5 landen die het meest gebruik maken van de functie.
Waarschijnlijk door deze handleiding.
Nederlanders dragen dus graag hun steentje bij aan de samenleving. Daarnaast zijn er tal van andere redenen om vrijwilligerswerk te doen: het opdoen van werkervaring, kennis en competenties en het uitbouwen van een netwerk. Mensen kunnen er dus ook een eigen voordeel uit halen; het staat goed op het CV en het kan de ‘employability’ verhogen.
Meest populaire richtingen voor vrijwilligerswerk onder Nederlanders:
- Kinderen
- Educatie
- Milieu
- Zorg
- Mensenrechten
- Dierenrechten
- Kunst en cultuur
- Burgerrechten
- Maatschappelijke dienstverlening
- Armoedebestrijding
- Wetenschap en technologie
Nederlandse vrijwilligers zijn, naast hun vrijwilligerswerk, het meest werkzaam in de volgende sectoren:
- Gezondheidszorg
- IT-sector
- Management consulting
- Marketing en reclame
- Non-profit organisatie management
- Overheid
- Human Resources
- Financiele dienstverlening
- Onderzoek
- Geestelijke gezondheidszorg
De top drie grootste sectoren in het algemeen in Nederland op LinkedIn zijn: de gezondheidszorg, IT-sector en de financiële dienstverlening.
Uiteraard alles weer netjes in een Infographic met, jawel, een molen!
RT @jwalphenaar: Nederlandse vrijwilligers doen het goed op LinkedIn http://t.co/pbpZKqPkXo #linkedin
RT @jwalphenaar: Nederlandse vrijwilligers doen het goed op LinkedIn http://t.co/ZHSxnMx7VQ #linkedin
Mooi dat Nederlanders veel vrijwilligerswerk doen en daar ook melding van maken op LinkedIn! Uiteraard helpt het bij het vinden van werk, zeker ook voor starters die een baan zoeken.
Ik ben benieuwd hoe vaak jouw handleiding over vrijwilligerswerk op LinkedIn gelezen is. Denk je echt dat jouw artikel bij heeft gedragen aan het feit dat Nederland in die top 5 staat? Ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie bent gekomen?