Zoals iedere ochtend bladerde ik zojuist door de timeline op LikendIn. Altijd interessant om te zien welke updates mensen hebben gedaan aan hun profiel, nieuwe foto, nieuwe baan. Welke kennis ze gedeeld hebben en of ze eindelijk hun company page hebben gepimpt. Maar vanochtend zag ik ineens iets nieuws.

Facebook kopie?
LinkedIn neemt graag wat populaire functionaliteiten over van Facebook. De verjaardagen zijn daar erg populair, maar omdat niet iedereen zijn geboortedatum invult moet LinkedIn iets anders proberen. Maar waarom?

Je krijgt ook meteen de mogelijheid om dit te ‘liken’ en om gefeliciteerd te zeggen. Althans in de Engelse versie van LinkedIn.

Heb meelij
Maar stel nu dat iemand bij een hele saaie vervelende werkgever zit. Eigenlijk iets anders wil doen, maar door de huidige economische situatie daar niet weg kan. Of je weet dat die persoon als gevolg van reorganisatie over drie maanden weg moet als onderdeel van de verplichte ontslagen. Dan kun je die persoon toch niet feliciteren? Dan moet je ze toch sterkte kunnen wensen of condoleren?

Heb je echter je LinkedIn ingesteld op de Nederlandse taal dan ziet het er toch weer even anders uit.

Nederlandse vertaling is zo slecht, of niet?
Daar ‘like’ je zo’n update niet, maar vind je het ‘interessant’ en daar feliciteer je niet iemand, maar geef je commentaar.

Dat is het probleem dat ik heb met de Nederlandse versie van LinkedIn. De vertaling is soms zo bar slecht. Er is een verschil tussen iets leuk vinden of interessant. Er is een verschil tussen reageren en commentaar geven. Wij Nederlanders worden er altijd van beschuldigd dat we overal maar commentaar op hebben, nou LinkedIn werkt daar nu dus hard aan mee. Maar als het inderdaad geen leuke baan is, dan is de Nederlandse versie misschien toch beter. En kun je als commentaar geven: Sterkte kerel, nog drie maanden!
 

 

 

Jan Willem Alphenaar
Jan Willem Alphenaar is trainer, spreker, schrijver en consultant over de zakelijke toepassing van online tooling, met name LinkedIn. Hij trainde al meer dan 16.000 mensen in 11 verschillende landen. Naast trainingen en lezingen verzorgt hij het beheer van advertentiecampagnes voor klanten op LinkedIn. Een LinkedIn Nerd ten top.